Uvod u povijest rocka (2)
Velika kriza i
razdoblje 30-ih i 40-ih godina
Baš kada su glazbeni događaji
počeli bivati sve češći i raznovrsniji, krajem 20-ih godina došlo je do velike
gospodarske krize. Prvi svjetski rat nije previše utjecao na glazbenu
industriju, no spomenuta kriza zadala joj je strašan udarac te je doslovno
uništila. Zbog naglog pada kupovne moći potrošača prodaja ploča doživjela je
potpuni kolaps.
Također, iznenada je smanjen
interes za stvaranje novih ideja. No ne može se reći da 30-te godine nisu bile
svjedokom glazbenika ili događaja značajnih za razvoj popularne glazbe. Tako
npr. pijanist Meade Lux Lewis 1929. snima Honky-tonk Train, što je
predstavljalo nagovještaj nadolazeće popularizacije boogie-woogie stila. 1931. Gene
Autry svojim Silver Hairde Daddy Of Mine popularizira honky-tonk stil country
glazbe, dok 1933. izlazi Kentucky Waltz Billa Monroea, što pridonosi
popularizaciji bluegrass stila. 1932. Milton Brown i Bob Wills snimaju prvu
skladbu western swing stila. Nakon što je Woody Guthrie 1935. napisao Dust Bowl
Ballads, postao je prvi veći pjevač koji je ujedno i pisao svoje pjesme.
Zanimljivo je spomenuti da su u
30-ima dva vrlo važna instrumenta doživjela svoju premijeru; 1931. Adolf
Rickenbauer izumljuje električnu gitaru, a 1933. Laurens Hammond poznate Hammond
orgulje. Još jedna bitna stvar za budući razvoj i širenje rocka je pojava prvih
fanzina 1930. (SF magazini Comet i Time Traveler).
Svjetska gospodarska kriza doseže
vrhunac 1932., no sredinom desetljeća počinje se nazirati polagani oporavak.
1935. pokrenut je radijski program Hit Parade i uskoro Roy Acuff postaje prva
zvijezda Nashville-a. 1937. big bandovi svojim stvaralaštvom oživljavaju
glazbenu scenu. 1939. izmišljeni su prvi jukebox-ovi koji su mogli puštati
kratke video zapise te su na neki način predstavljali preteću ideje glazbenog
video spota. Konačno, 1940. pojavljuje se prvi stereo zvuk (Disneyeva Fantasia).
Crnačka glazba u to vrijeme bila
je neprestano u usponu, a posebno je značajna 1936. godina kada blues glazbenik
Robert Johnson snima svoju prvu ploču Chicago electric bluesa. 1939. Leo Mintz
u Clevelandu otvara prodavaonicu ploča (Record Rendezvous), čime se crnačka glazba
izdigla iz okvira geta prema široj publici te tako postala dostupnija
američkim bijelcima. Nakon hita Choo Choo Ch’Boogie Luisa Jordana 1946. stvoren je još
jedan novi stil, nazvan jump blues što je zapravo predstavljalo rođenje rhythm’n’bluesa.
Blues glazbenik iz Los Angelesa, T-Bone Walker, apsorbirao je jazz akorde u
blues gitaru, počevši sa I Got A Break Baby iz 1942., kulminirajući sa Strolling
With Bones iz 1950.
Možda pomalo iznenađujuće je da je nakon
Drugog svjetskog rata zapravo došlo do ekonomskog razvoja, a glazbi je na neki način omogućeno širenje u
različitim smjerovima. Tako je tijekom rata snimljena jedna od najbolje prodavanih
pjesama svih vremena, White Christmas u izvedbi Binga Crosbya (1942.). Također dolazi do
sve većeg isticanja blues pjevača, pojačanog promoviranja crnačke glazbe
(stvoreni brandovi poput Modern – 1945., Specialty – 1946., Imperial – 1946.,
svi u Los Angelesu, te Atlantic – 1947. u New Yorku), te do osnivanja prvih
velikih glazbenih kuća izvan New Yorka, primjerice Capitola u Hollywoodu
(1942.) i Mercurya u Chicagu (1945.). Krajem desetljeća riječ ”rock” počinje
se sve više javljati u naslovima pjesama; primjerice u hitu Roya Browna Good
Rockin’ Tonight in Texas (1947.) te pjesmama detroitskog rhythm’n’blues
saksofonista Wild Bill Moorea, We’re Gonna Rock We’re Gonna Roll (1948.) i I
want To Rock And Roll (1949.).
Glazba se sve više počela širiti
i na području filmske industrije. 1946. filmska tvrtka Metro-Goldwyn-Mayer
(MGM) započinje sa prodajom filmske glazbe (soundtrackova). Tržište popularne
glazbe u to vrijeme kontrolirali su Columbia, RCA, Victor, Decca, Capitol, MGM
i Mercury.
1948. folk glazba doživljava
ponovni procvat što je utjecalo na mnoštvo mladih pjevača koji se sele u Greenwich
Village u New Yorku. Tamo su folk i jazz glazbenici zajedno nastupali po raznim
klubovima te tako utjecali jedni na druge. 1950. u New Yorku je osnovana Elektra
kako bi promovirala obje spomenute glazbene scene.
1948. na nacionalnoj televiziji
započinje show Eda Sullivana (kasnije nazvan Ed Sullivan Show), koji je imao
golem utjecaj na mladež. Iduće godine Todd Storz sa KOWH radija predlaže da se
dio radio programa posveti pregledu 40 najvećih glazbenih hitova u državi (Top
40).
Neke od tehničkih inovacija nisu
u prvom trenu prošle previše opaženo, no promijenile su način na koji je glazba
distribuirana i konzumirana. Tu se prije svega misli na to da je Columbia 1948.
izdala 12-inčne vinil-ploče (LP) nakon čega se rodila ideja glazbenog albuma.
40-te godine 20. stoljeća bile su
svjedokom napretka popularne glazbe, kako u smislu tehnike, tako i u smislu
razvoja novih stilova. Električni instrumenti su se sve više širili te tako
utjecali na promjenu načina izvođenja skladbi.
Važno je napomenuti i da je pobjeda
SAD-a u ratu stvorila pozitivno ozračje koje je također pridonijelo daljnjem
razvoju popularne glazbe.
Sljedeći put zakoračit ćemo u desetljeće koje je zauvijek promijenilo
svijet glazbe, desetljeće kada se rock glazba pojavljuje u punom smislu – 1950-te.
Komentari su zatvoreni.